Wynik kontroli celno-skarbowej
Kiedy kończy się kontrola celno-skarbowa? Po zakończeniu czynności kontrolnych przeprowadzanych w czasie kontroli celno-skarbowej kontrolowanemu doręcza się wynik kontroli. Doręczenie wyniku kontroli kończy kontrolę celno-skarbową. Inaczej niż w przypadku kontroli podatkowej, nie ma możliwości złożenia zastrzeżeń od wyniki kontroli celno-skarbowej. W terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli kontrolowany ma prawo dokonania korekty uprzednio złożonej deklaracji podatkowej. Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, […]
Kiedy kończy się kontrola celno-skarbowa?
Po zakończeniu czynności kontrolnych przeprowadzanych w czasie kontroli celno-skarbowej kontrolowanemu doręcza się wynik kontroli. Doręczenie wyniku kontroli kończy kontrolę celno-skarbową.
Inaczej niż w przypadku kontroli podatkowej, nie ma możliwości złożenia zastrzeżeń od wyniki kontroli celno-skarbowej.
W terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli kontrolowany ma prawo dokonania korekty uprzednio złożonej deklaracji podatkowej.
Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, a przed doręczeniem postanowienia o przekształceniu kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe (na które nie służy zażalenie) nie wywołuje skutków prawnych.
W razie stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego i niezłożenia korekty deklaracji (lub nieuwzględnienia jej przez organ), kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe.
Co powinien zawierać wynik kontroli?
Wynik kontroli celno-skarbowej zawiera:
- oznaczenie organu kontrolującego
- oznaczenie kontrolowanego
- datę wydania wyniku kontroli celno-skarbowej
- zakres przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej
- informację o stwierdzonych nieprawidłowościach lub ich braku
- pouczenie o prawie do złożenia korekty (o ile przepisy prawa przewidują taka możliwość)
- pouczenie o obowiązku zawiadomienia naczelnika urzędu celno-skarbowego przez kontrolowanego o zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli celno-skarbowej
- podpis naczelnika albo osoby upoważnionej.
Czy możliwa jest ponowna korekta deklaracji?
W przypadku złożenia korekty deklaracji uwzględniającej ustalenia kontroli celno-skarbowej nie ma już możliwości późniejszego skorygowania ustaleń kontroli.
Ponowna korekta deklaracji złożona po zakończeniu kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych w zakresie, w jakim dokonana korekta przewiduje cofnięcie ustaleń kontroli celno-skarbowej.
We wskazanym przypadku organ pisemnie zawiadamia składającego korektę bezskuteczności korekty.
Opisane wyżej ograniczenie nie ma jednak zastosowania w przypadku, gdy:
- ponowne skorygowanie deklaracji wynika z orzeczenia wydanego po zakończeniu kontroli celno-skarbowej, które ma wpływ na ustalenia kontroli celno-skarbowej zawarte w wyniku kontroli
- ustalenia kontroli celno-skarbowej zawarte w wyniku kontroli były oparte na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny.
Wojciech Pławiak
doradca podatkowy
radca prawny
***
Uprawnienia i obowiązki kontrolującego podczas kontroli celno-skarbowej
Kontrolujący podczas kontroli celno-skarbowej mają znacznie szerszy wachlarz uprawnień, niż przy kontroli podatkowej.
W czasie trwania kontroli mają oni prawo do wstępu na teren przedsiębiorstwa kontrolowanego i poruszania się po nim bez uzyskania przepustki, na podstawie legitymacji służbowej oraz nie podlegają obowiązkowi poddania się rewizji osobistej [Czytaj dalej…]